Meest recent

J’accuse, de miljardair en de muze

J’accuse, de miljardair en de muze

Ik reflecteer op de absurditeit van Elon Musks rijkdom en de waarde van kunst in een wereld die groei en rendement boven alles plaatst. Terwijl Musks bonus de ongelijkheid belicht, pleit de auteur voor een herwaardering van kunst als iets dat niet in cijfers te vatten is. Ware creatie en schoonheid bevinden zich buiten de commercieel gemoduleerde werkelijkheid.

Het gouden toilet, of hoe de kunstmarkt zichzelf wegspoelt

Het gouden toilet, of hoe de kunstmarkt zichzelf wegspoelt

Het gouden toilet van Maurizio Cattelan illustreert hoe de kunstmarkt na Duchamp is veranderd, niet in denken, maar in financiële waarde. Terwijl Duchamp de betekenis van kunst uitdaagt, heeft Cattelan het systeem gecorrumpeerd door kunst te reduceren tot een commercieel object. Ironie heeft plaatsgemaakt voor minachting in een respectloze kunstwereld.

Brieven aan … Wat is kunst?

Brieven aan … Wat is kunst?

Deze brieven zijn gericht aan een jonge kunstliefhebber en verkennen de betekenis van kunst als een ervaring die voorbij definities gaat. Kunst is geen object, maar een gebeurtenis die ons raakt en vragen oproept. Het vereist aanwezigheid en verwondering, en blijft ons vergezellen, zelfs als we het niet begrijpen.

Herinneringen in hout en ham

Herinneringen in hout en ham

Anthony D’Hoop’s artwork blends humor, language, and impermanence, showcasing the significance of memories through collected objects in his studio. He explores diverse media while emphasizing the connection between his creative process and his background. D’Hoop values interaction with viewers, aiming to inspire dialogue and stimulate personal reflections through his art.

Een dag waarop de beelden zwijgen, maar niet verdwijnen

Een dag waarop de beelden zwijgen, maar niet verdwijnen

Allerheiligen is geen plechtige dag, maar een gelegenheid om stil te staan bij de overledenen. We brengen bloemen en herinneringen, omdat liefde en invloed blijft bestaan. Kunst en mensen leven voort in de herinneringen van anderen. Beide verliezen context, maar behouden een restwaarde. Herdenken is meedragen, nooit volledig verdwijnen.

De wettelijke regels rond koop wijzigen: wat is de impact op uw kunstaankoop?

De wettelijke regels rond koop wijzigen: wat is de impact op uw kunstaankoop?

De nieuwe regels rond koopcontracten voor kunstwerken, die in 2026 ingaan, wijzigen de overdracht van risico’s en aansprakelijkheid. Hierdoor verplaatst het risico op verlies naar het moment van levering. Bovendien kunnen kopers nu gemakkelijker de koop ontbinden bij niet-conformiteit van het kunstwerk, waardoor de bescherming voor verzamelaars toeneemt.

Waar het verleden fluistert, luistert het heden

Waar het verleden fluistert, luistert het heden

Het Snijders&Rockoxhuis in Antwerpen toont de ontmoeting tussen de barok en het hedendaagse werk van de Spaanse kunstenaar Santiago Ydáñez tijdens EUROPALIA. Zijn schilderijen bieden een intense reflectie op identiteit en erfgoed, waarbij het museum transformeert van een statische bewaker van het verleden naar een dynamische plaats van dialoog en interpretatie.

De tirannie van het toetsenbord

De tirannie van het toetsenbord

Een nieuwe soort criticus, de keyboard warrior, heeft de kunstwereld overspoeld. Snelle, morele oordelen vervangen diepgaande kritiek, wat de dialoog verstikt. Deze digitale kruisvaarders claimen de waarheid te verdedigen maar belemmeren nuance en diversiteit. Om kunst opnieuw te laten floreren, moet de ruimte voor reflectie en complexiteit hersteld worden.

In the Morning Laughing Happy Fish Heads: Groepstentoonstelling in Shoobil

In the Morning Laughing Happy Fish Heads: Groepstentoonstelling in Shoobil

De tentoonstelling “In the Morning Laughing Happy Fish Heads in the Evening Floating in the Soup” in Shoobil, Antwerpen, verkent de dualiteit van humor en ernst door het werk van vier kunstenaars. Hun creaties reflecteren vergankelijkheid en transformatie, waarbij een metaforische lach de essentie van het kunstenaarschap belicht en benadrukt dat alles in beweging is.

Remains to be seen,  vijf jaar Guy Leclef en Forwart Gallery

Remains to be seen,  vijf jaar Guy Leclef en Forwart Gallery

Guy Leclef gebruikt papier als artistiek medium, waardoor het vluchtige een blijvende schoonheid krijgt. Zijn nieuwe tentoonstelling, “Remains To Be Seen”, onderzoekt de betekenis van consumptie en vergankelijkheid. Met geduld creëert hij sculpturen die emoties vastleggen in alledaagse materialen, uitnodigend tot contemplatie en waardering van fragiliteit in onze cultuur.

“All art collectors are equal, but some …”

“All art collectors are equal, but some …”

Art Basel heeft het label VIP geschrapt, wat de schijn wekt van gelijkheid in de kunstwereld. Toch blijven privileges bestaan, enkel verborgen achter nieuwe terminologie. Ondanks beloften van inclusie verandert er weinig aan de fundamenten van de kunstmarkt. Echte democratisering komt niet van woorden, maar van prijzen en toegang.

Een laatste bladzijde voor Verzin

Een laatste bladzijde voor Verzin

Het tijdschrift Verzin was een unieke plek voor schrijfliefhebbers, waarin stilte en taal samensmolten. Na twintig jaar komt het tot een einde, maar de geest van het schrijven blijft voortleven. Verzin bouwde een gemeenschap, moedigden twijfels aan, en gaf ruimte aan stemmen. Het belangrijkste: het fluisterde de reden om te schrijven.

Wie durft te kijken?

Wie durft te kijken?

Christiane Struyven bespreekt haar nieuw boek “Wie is bang voor vrouwelijke kunstenaars?”, waarin ze vijftig Belgische kunstenaressen van 1880-2020 in de spotlight zet. Geïnspireerd door kunstwerken, onderzoekt ze maatschappelijke en kunsthistorische contexten. Het boek biedt inzicht in de uitdagingen van vrouwelijke kunstenaars, en promoot gendergelijkheid in de kunstwereld.

The Surface Holds No Secrets: schilderkunst als levende huid

The Surface Holds No Secrets: schilderkunst als levende huid

De tentoonstelling “The Surface Holds No Secrets”, gecureerd door Wim Lambrecht, onthult schilderkunst als een levendige aanwezigheid in plaats van illusie. Vijf kunstenaars onderzoeken de fysieke kracht van verf, waarbij elke penseelstreek een daad van herinnering wordt. Het resultaat is een dialoog van sporen die betekenis en herinnering verkennen.

De stad als spiegel, Reflections van Inge Dompas

De stad als spiegel, Reflections van Inge Dompas

Inge Dompas’ reeks “Reflections” onderzoekt de interactie tussen stedelijke ruimte en persoonlijke introspectie. Haar schilderijen vangen vluchtige momenten en anonieme passanten, waarbij de stad als een levend personage verschijnt. Dompas’ werk vormt een poëtische dialoog over verbinding, identiteit en de dynamiek van stedelijke ervaringen, waardoor kijkers zichzelf opnieuw ervaren.

Holy Shit (of hoe een canvas in vrije val ging)

Holy Shit (of hoe een canvas in vrije val ging)

De kunstmarkt heeft zichzelf in de verkoop van Dan Colens schilderij “Holy Shit” belachelijk gemaakt, met een prijsdaling van 210.000 euro naar 8.511 euro. Deze drastische correctie weerspiegelt de veranderende waarden in de kunstwereld, waar de nadruk verschuift van ironie naar betekenis, duurzaamheid en engagement. En zo fungeert het werk nu als spiegel voor de hedendaagse verzamelaars en critici.

De sheriff die nooit kwam: Francis Henri Vanhee bij NQ Gallery

De sheriff die nooit kwam: Francis Henri Vanhee bij NQ Gallery

Het werk van Francis Henri Vanhee, met de reeks STRANGER THAN A FICTIONAL VILLAGE, creëert een angstaanjagend en herkenbaar dorp vol dubbelgangers en maskers. Het onthult thema’s van isolatie, macht en zelfreflectie, waarbij de kunstenaar zichzelf als een zwevende figuur tussen creativiteit en crimineel plaatst. Het is een universum vol vragen, niet antwoorden.

My personal Rothko

My personal Rothko

De tekst beschrijft een serene ervaring met de zee, vergelijkend met de kunst van Rothko. De zee verschijnt als een monochroom, waar de horizon een verbindende spanning vormt. Het kijken naar de zee roept een meditatieve staat op, waarbij de afwezigheid van de mens betekenis draagt. Het beeld vangt een moment van stilte en introspectie.

Brieven aan … Over het belang van verveling

Brieven aan … Over het belang van verveling

In deze brieven aan een jonge kunstliefhebber wordt verveling gepresenteerd als een waardevolle ruimte voor creativiteit en verdieping in kunst. Door stil te staan en aandacht te schenken aan kunstwerken, kunnen geheime nuances en schoonheid onthuld worden. Verveling is een onzichtbare bondgenoot die uitnodigt tot ontvankelijkheid en wonder.

In de barst schuilt de mens: Thameur Mejri bij Uitstalling Art Gallery

In de barst schuilt de mens: Thameur Mejri bij Uitstalling Art Gallery

Thameur Mejri’s work emphasizes the beauty of imperfections, exploring how mistakes can reveal deeper truths. The exhibition “We Are Made From Mistakes” challenges conventional notions of art, showcasing intimate drawings of hands and feet that symbolize vulnerability. Mejri’s art serves as a mirror for society’s flaws, promoting acceptance of human fallibility.

De trap als kunstwerk

De trap als kunstwerk

Adrien Tirtiaux creëert met Grand Chambord Interchange een houten trap die fungeert als een metafoor voor menselijke verheffing en verlangen. In tegenstelling tot traditionele symboliek van macht, biedt zijn werk een gedeelde ervaring voor iedereen. Het nodigt uit tot reflectie en bewuste interactie, waarbij elke stap een verbinding vormt met de eigen aanwezigheid.

NFT: Nietszeggende Fictieve Troep

NFT: Nietszeggende Fictieve Troep

Beeple’s verkoop van een digitale collage voor 69 miljoen dollar markeerde het begin van een NFT-hype, waar verzamelaars zich vergisten in de waarde van digitale kunst. Nu blijkt de industrie vol lege wallets en onverkochte pixels te zitten, met de realisatie dat NFT’s meer een belofte dan kunst waren, wat leidt tot teleurstelling en economische schade.

DEADLINE, een drempelervaring met Anthony Duffeleer

DEADLINE, een drempelervaring met Anthony Duffeleer

In Rik Rosseels Gallery verkent Anthony Duffeleer de dualiteit van kunst en tijd. Zijn werken nodigen uit tot reflectie en vragen, niet om antwoorden te geven. Met elementen als brood en een lam, onthult hij thema’s van armoede, schuld en de vergankelijkheid van kunst. De expositie benadrukt de urgentie van het moment.