Nog tot 25 januari loopt in de Londense Royal Academy of Arts (RA) een overzichtstentoonstelling met werk van de 77-jarige Engelse popartkunstenaar Allen Jones. Meer dan 80 schilderijen en sculpturen -waaronder de drie iconische werken ‘Table’, ‘Chair’ en ‘Hat Stand’ – bieden in zes zalen een staalkaart van vijf decennia kunstenaarschap. Yves Joris bezocht de tentoonstelling en stelde zich de vraag of de man meer is dan zijn drie bekendste werken.
Het is druk in de Londense Royal Academy of Arts op een doordeweekse maandag, een dag waarop musea in Nederland en België meestal gesloten zijn. De baliemedewerkster wijst vriendelijk de weg naar de tentoonstelling. ‘For Allen Jones you need to go outside, turn right and immediately right again. At the end of the arcade turn right again. There you can enter the exhibition’. Jones mag dan wel een van de iconen van de Britse popart zijn, in de RA moet hij toch zijn meerdere erkennen in Anselm Kiefer, de kunstenaar die met zijn donkere schilderijen de Duitse problematiek en verschrikkingen van WO II tot onderwerp maakt.(…)
Lees verder in het recent verschenen nummer van Het Beeldende Kunstjournaal.