Beide heren mogen dan al de gezegende leeftijd van 80 naderen, ze weten in ieder geval niet van ophouden. Voor de tentoonstelling Thirteen Earthly Pictures zakten ze met dertien nieuwe werken af naar de Knokse galerij Baronian Xippas. Sterke beeldtaal en Britse humor. Never change a winning combination.

Met het enthousiasme van net afgestudeerde kunststudenten signeren Gilbert en George hun catalogi voor de affecionado’s die afgezakt zijn naar Knokke. Over het hoe en waarom van hun nieuwe werk antwoorden ze met pretlichtjes in de ogen en hun gekende tongue-in-cheek dat er thuis geen plek meer was. Met andere woorden, kunstcriticus verzin uw eigen versie van de feiten.
De werken van Gilbert & George zijn een oefening in het kijken. Zoals steeds eisen beide heren hun prominente plek op binnen het werk, maar ze dwingen vooral ook om naar de omringende beeldtaal te kijken. Ondanks de drukte die de werken op het eerste zicht uitstralen, zorgen ze immers ook voor rust. Dwingen ze de toeschouwers om op zoek te gaan naar de diepere betekenislagen. Auteur Michael Bracewell, die het voorwoord voor de bijhorende catalogus voor zijn rekening nam, verwoordt het als volgt: “Deze samenloop van scènes, stiltemomenten en sites, deze brute aardse optocht, behoudt de eigenheid van zijn stemming gedurende ‘THIRTEEN EARTHLY PICTURES’. Deze stemming kan worden omschreven als de schok van het aangeklampt, geconfronteerd en gestopt worden, waarbij de weg plots versperd of ontzegd wordt.”
BRAKED KISS CROSS LAMPING
Of we echt een schok ervaren bij bovenstaande foto’s vraag ik me af. Met de grootste hoeveelheid galeries per vierkante meter in België, bezorgt Knokke me vooral vaak een schok van overvloed. FOMO loert om de hoek en dwingt je om keuzes te maken.
Neem dus je tijd om stil te staan bij de werken. Laat de wisselwerking tussen mens en machine doordringen. Bestudeer de lichaamstaal van de kunstenaars in confrontatie met de achtergrond waartegen ze zich bevinden. De aanstormende autolichten bevriezen in Lamping tot de allesoverschouwende controleblik van Big Brother waar niet aan te ontkomen valt. De lichaamstaal van de kunstenaars, als mimespelers in deze dystopische wereld, doen angst vermoeden. Hun gelaatsuitdrukking toont echter een gelatenheid met lichte spot in de ogen. Voelen ze zich voldoende beschermd door de twee houten balken op de voorgrond? Neen, the devil is in the details. ‘Lamping’ is immers Engelse straattaal voor ‘geslagen’ of ‘overrompeld’. De dreiging is reëel.
PEACHED SLUGGED
Eenzelfde taal- en beeldspel vinden we terug bij bovenstaande werken. Ook ‘slugged’ kan vertaald worden als ‘overrompeld’, een woordspeling die beide kunstenaars vrij letterlijk nemen door zich te laten omcirkelen door twee levensgrote slakken (‘slugs’).
In ‘Peached’ duiken Gilbert & George op uit de coulissen waarvan de gordijnen bij nader toezicht uitvergrote perzikpitten blijken. Als ik vervolgens in het Engelse straattaalwoordenboek het woord ‘peach’ intik, lees ik volgende definitie: A person who is sweet, nice, intelligent, funny, and incredibly handsome. Met een glimlach op de lippen verlaat ik galerij. Opnieuw zijn beide heren er in geslaagd om me te laten stilstaan bij hun werk en een glimlach op mijn gelaat te toveren.
De tentoonstelling THIRTEEN EARTHLY PICTURES is nog tot 3 oktober te bekijken bij Baronian Xippas in Knokke.
https://baronianxippas.com/exhibitions/gilbert-george/