Zelfs na zoveel jaren blijft het ritueel herkenbaar: heb ik al dan niet een mesje nodig om het nieuwe boek uit zijn kartonnen bescherming los te krijgen? Het fotoboek met verhaal ‘The Bride Unveiled’ van Bart Ramakers behoort tot de tweede categorie. Het aardappelmesje blijft werkloos achter in de besteklade. Op mijn werktafel ligt het boek, gebonden in kardinaalrood, goudstempel op het voorplat en een goud op snee die me even doen aarzelen om de schoonheid van de pagina’s te doorbreken.

Binnenin treffen we de gekende scenografie van de fotograaf aan. Perfect in beeld gebrachte scènes waar artistiek naakt afwisselt met gastoptredens van bekenden uit de vriendenkring van Bart Ramakers. In dit boek gaat de fotograaf echter verder. Elke foto is natuurlijk een verhaal op zich, maar de verschillende foto’s vormen bovendien ook een volledige fotoroman over een kardinaal en diens tweelingbroer met de naam Linlin. Twee Faustiaanse personages op zoek naar das Ewig Weibliche.
In zijn bekende fotografische stijl neemt Ramakers ons mee in beeld, maar ook in woord. Teksten uit het Oude Testament wisselen af met citaten uit andere canonieke teksten zoals Swifts Gullivers Reizen of Shakespeares De koopman van Venetië. Maar ook tekstflarden uit songs van Nick Cave, Charles Aznavour en dichter bij huis Ferre Grignard dienen het hogere doel in de verbeelding van Ramakers. Elke stem een eigen lettertype.
Het verhaal is vrij simpel en neemt ons mee in vier hoofdstukken mee doorheen het liederlijke leven van het nichtje van de kardinaal. De man doet al het mogelijke om haar op het goede pad te brengen, wat in het begin ook schijnt te lukken. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de weg naar het rechte pad mondt uit in een naakte golfpartij tussen werk van William Sweetlove, terwijl we in de spiegel op de achtergrond de kardinaal en zijn getrouwen vol afgrijzen zien toekijken. Een scène die doet denken aan Las Meninas van Velazquez.

Het tweede deel opent met de vlucht van de kardinaal en zijn getrouwe zusters Symphoriana en Esperanza naar Venetië, La Serenissima. Maar ook daar ligt de verleiding op de loer. Luxeboetieks en het bekende Carnaval gunnen de kardinaal niet de verhoopte zielsrust met een zware val en een visioen van een Maria Lactans tot gevolg. Het celibaat wordt vergeten en geen betere plek van Parijs om een nieuw leven te starten.

In de lichtstad trekt Ramakers alle surrealistische registers nog verder open en maken we kennis met de tweelingbroer van de kardinaal, de reporter Linlin. In dit deel bewijst Ramakers dat hij niet alleen een prima fotograaf is, maar dat hij ook zijn kunstcanon en zijn stripverhalen kent. Kuifje, Francis Bacon en Marcel Duchamp worden met een knipoog in het werk getrokken.

In het laatste deel keert Linlin terug naar Venetië op zoek naar zijn gesluierde bruid. De zoektocht mondt uit in een romantische kus op de … brug waar Jan Fabres ‘Man die de wolken meet’ een stille getuige is van het prille geluk.

Met The Bride Unveiled bewijst Bart Ramakers nogmaals dat hij niet alleen oog heeft voor het beeld, maar ook voor het verhaal. Humor, esthetiek en kunstreferenties maken dit fotoboek een mooie aanvulling op het reeds bestaande oeuvre van de fotograaf. Je moet wel voldoende tijd nemen om verhaal en beeld in je op te nemen. Anders dreigt een visuele chaos. Maar dat is nu toch eenmaal het doel van goede kunst: tijdloze schoonheid creëren.
Het boek is verkrijgbaar in een reguliere uitgave en in een gesigneerde en genummerde oplage. Voor meer info kan je op de website van de kunstenaar terecht.
Deze bijdrage verscheen ook op TheArtCouch.