Gisteren organiseerde de Antwerpse galerij Ibasho haar Japanse markt. Sake en sushi, maar vooral heel veel mooie kunst maken dat een bezoek aan deze galerij steeds weer nieuwe pareltjes oplevert voor mijn collectie Japanse fotoboeken. Deze keer wisten Albarrán Cabrera me te vertederen met hun fotoboek remembering the future.

Angel Albarrán (Barcelona, 1969) en Anna Cabrera (Sevilla, 1969) werken sinds 1996 samen als kunstfotografen. Een rijke innerlijke filosofie over herinnering en ervaring – en een alchemistische nieuwsgierigheid voor de fotografische prentkunst – vormen de leidraad van hun werk. Onder invloed van zowel westerse als oosterse denkers en kunstenaars stellen hun foto’s onze veronderstellingen over tijd, plaats en identiteit in vraag om zo tot een nieuw begrip van de eigen ervaring en perceptie te komen. Voor de kunstenaars is “bewustwording van onze omgeving niet alleen een belangrijk onderdeel van het leven – onze omgeving en de manier waarop we ze interpreteren is het leven zoals we het kennen”.
De vraag die als een rode draad door hun werk loopt, is hoe beelden individuele herinneringen oproepen bij de kijker. “We zijn vooral geïnteresseerd in herinneringen. Ons doel is om met de herinneringen van de kijker te spelen en een voorstelling in hun geest te construeren. Onze beelden zijn de naakte beenderen van deze mentale constructie.” Angel Albarráns liefde voor fotografie vond zijn oorsprong bij zijn grootvader. Albarráns grootvader, een timmerman van beroep, maakte camera’s voor de fotografen in zijn provincie voordat hij zelf aan de slag ging.

Op 16-jarige leeftijd vond Anna Cabrera haar passie toen haar vader haar zijn Voigtländer-camera leende om een studiereis naar Parijs te maken. Sinds het begin van hun samenwerking hebben de kunstenaars workshops gevolgd, waarbij ze leerden van meesters als Humberto Rivas en Toni Catany. Ze hebben hun persoonlijke overtuigingen verdiept in de wereld van literatuur en wetenschap, en door uitgebreide reizen in Oost-Azië en West-Europa.
Geïnspireerd door literatuur, schilderkunst, film, wetenschap en filosofie, gebruikt Albarrán Cabrera specifiek het medium fotografie om hun wereldbeeld over te brengen:
“Kijkers interpreteren foto’s subjectief door ze in relatie te brengen met hun cultuur, ervaring en geheugen. Dit betekent dat we als fotografen complexe onderwerpen of de relatie tussen verschillende onderwerpen kunnen verklaren zonder gebruik te maken van verbale taal en de taalkundige code ervan. In plaats daarvan gebruiken we beelden en afdrukken. Wij geloven dat fotografie de kijker kan helpen om uitdagende concepten op een andere manier te begrijpen. Een set beelden creëert een harmonie tussen de golflengte van de kijker en de onze. Er is een kloof tussen de werkelijkheid en wat we als echt beschouwen. En fotografie (zoals de Japanse dramaturg Chikamatsu ooit over kunst zei) ligt op de grens tussen het echte en het onechte, het ware en het valse. Het helpt ons dus om te “zien” wat er voor ons verborgen is.”

Albarrán Cabrera experimenteert onvermoeibaar met een breed scala aan drukprocessen zoals platina, palladium, cyanotype en gelatinezilverdruk. Hoewel de kunstenaars vaak hun donkere kamerprints met selenium, sepia of thee verstevigen, bedenken ze ook hun eigen methoden om hun kunstwerken een tonale diepte te geven. De kunstenaars gebruiken handgeschept gampi-papier met bladgoud of mica voor hun pigmentdrukken die een uitstraling uitstralen die doet denken aan de Japanse zijdeschilderkunst. Zoals Albarrán Cabrera al aangaf “dient dit brede scala aan processen en materialen één enkel doel: ons veel meer parameters te geven om met de verbeelding van de kijker te spelen dan alleen maar een beeld. De textuur, kleur, afwerking, tinten – zelfs de rand – van een prent kan de toeschouwer waardevolle informatie verschaffen”.
Albarran Cabrera’s foto’s zijn tentoongesteld in galerijen en fotobeurzen in Spanje, Japan, Zwitserland, de VS, België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Libanon en Italië. Particuliere collecties en instellingen die hun foto’s onderbrengen zijn onder andere Hermès, Goetz Collection, Banco de Santander en De Nederlandsche Bank. Ook hebben zij fotografische afdrukken gemaakt voor instellingen als Fundació La Pedrera, Barcelona; Fundació Toni Catany, Mallorca; Reina Sofía Museum, Madrid; het Fotografisch Archief, Barcelona. Ze werkten ook samen met uitgeverijen als Adelphi Edizioni, Mondadori Libri, Diogenes Verlag, RM Verlag en Ediciones Atalanta.

Op de website van het duo vind je een prachtig overzicht van hun leven en werk. Wie meer wil weten over het boek remembering the future raad ik aan om hier een kijkje te nemen.