Tijd is wellicht een van de meest schaarse goederen op aarde geworden. Een goede opvolging van de agenda is daarom dan ook noodzakelijk om geen enkele tentoonstelling te missen. We werpen alvast een blik op het volgende tentoonstellingsjaar in het Eindhovense Van Abbemuseum. Naast kleine en grotere presentaties van eigentijdse kunstenaars zijn er ook uitstappen naar andere terreinen. Ontwikkelingen op het gebied van design, schilderijen uit de Gouden Eeuw, objecten die te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog, dit alles wordt getoond in samenhang met de eigen collectie.

Ooggetuigen van strijd. Goya, Beuys, Dumas / 31.08.2019 – 06.10.2019 / Oudbouw

Dit najaar presenteert het Van Abbemuseum een indringende tentoonstelling met werk van kunstenaars die ooggetuige waren van oorlog en conflict. In Ooggetuigen van strijd. Goya, Beuys, Dumas is te zien hoe kunstenaars van verschillende tijden hun traumatische ervaringen, scherpe observaties van misstanden, en satirische maatschappijkritiek hebben omgezet in krachtige beelden. Ze geven stof tot nadenken over de conflicten die ons vandaag de dag omringen. De tentoonstelling toont circa 70 werken van veertien kunstenaars en omvat bijna drie eeuwen kunstgeschiedenis. Het hart van de tentoonstelling wordt gevormd door de 18de-eeuwse, brutale prenten van de Britse kunstenaar William Hogarth (1697-1764) en de Spaanse Francisco Goya (1746-1828). Het is de eerste keer dat deze prenten samen worden getoond in Nederland. Ze worden gecombineerd met markante werken uit de collectie van het Van Abbemuseum van o.a. Constant, Joseph Beuys, Marlene Dumas en Anna Boghiguian.
GEO-DESIGN: Junk / 19.10.2019 – 17.11.2019 / Oudbouw

Ook dit jaar werkt het Van Abbemuseum weer samen met de Design Academy Eindhoven in het kader van de Dutch Design Week (DDW), een bruisend evenement dat heel Eindhoven verandert in een designpodium. Vorig jaar werd de eerste tentoonstelling in een reeks getiteld GEO-DESIGN geïntroduceerd. Dit jaar is het thema Junk. Hoewel het woord ‘troep’ gemakkelijk geassocieerd wordt met iets zonder nut en zonder waarde, is het iets dat iedereen aangaat. De uitdaging voor jonge designers is afval te zien als potentieel: niet alleen als probleem waar oplossingen voor gezocht moeten worden, maar als materiaal dat op lokale of internationale schaal mogelijkheden biedt voor de toekomst. Eindexamenstudenten en afgestudeerden van DAE konden een onderzoeksvoorstel indienen waarin sociale, economische of geopolitieke kwesties aan de orde gesteld worden. De geselecteerde kandidaten kregen slechts drie maanden de tijd om hun plan uit te werken, het in een vorm te gieten en te presenteren. Er zijn negen presentaties te zien in het Van Abbemuseum en negen op locaties in de binnenstad, waaronder de Bijenkorf, Hutspot, ING, HEMA en Deense Kroon.
Positions #5 / 30.11.2019 – 01.03.2020 / Oudbouw

Positions #5 presenteert een frisse blik op de kunstscène in Nederland. Deze editie toont werk van vijf kunstenaars die momenteel in Nederland wonen en werken en zich ieder op hun eigen manier bezig houden met vergeten, onbelangrijk gemaakte of verzwegen geschiedenissen. Mercedes Azpilicueta maakt theaterachtige ensceneringen met gekleurde wanden, hangende tapijten en gekostumeerde houten figuren. Anna Dasović laat via foto’s, film en video zien hoe we omgaan met indringende gebeurtenissen als genocide. Em’kal Eyongakpa bespeelt twee zalen met een mix van muziek, geluiden, gesproken woord, planten, lichteffecten en performance. Een tent met daarop geborduurde woorden staat centraal in het werk van Mounira al Solh. Quinsy Gario presenteert recent en nieuw werk dat reflecteert op de geschiedenis van Sint Maarten en Curaçao. Deze verschillende bijdragen maken de tentoonstelling tot een boeiende belevenis die de bezoeker uitdaagt te reflecteren op wat kunst van nu kan betekenen. Positions is een serie tentoonstellingen waarin projecten van opkomende kunstenaars worden gepresenteerd als kleine, museale solo’s, die tegelijkertijd een dialoog met elkaar aangaan. Mede mogelijk gemaakt door Stichting Ammodo en het Mondriaan Fonds.
Oog in oog met Frans Hals / 04.01.2020 – 26.01.2020 / Collectiegebouw

Als vervolg op de succesvolle tentoonstelling Oog in oog met Rembrandt begin 2018, opent in januari 2020 Oog in oog met Frans Hals. Oude kunst uit het Frans Hals Museum in Haarlem wordt samen met moderne en hedendaagse kunst uit de collectie van het Van Abbemuseum gepresenteerd. Zo werpt de tentoonstelling nieuw licht op oude kunst en wordt nieuwe kunst in een traditie geplaatst. Zoals ook het Frans Hals Museum het publiek kennis laat maken met vernieuwing in heden ven verleden door verschillende kunststijlen naast elkaar te presenteren. De bezoeker kan de relatie tussen 17de-eeuwse schilderijen en kunstwerken van na 1900 verkennen. Soms is de compositie vergelijkbaar of het onderwerp, soms is er een overeenkomstig verhaal te ontdekken. Daarnaast zal aan elk schilderij uit de Gouden Eeuw een gebruiksvoorwerp gekoppeld worden uit een uitzonderlijke collectie kunst en kunstnijverheid van een Eindhovense verzamelaar.
Yael Davids: A Daily Practice. One is Always a Plural / 21.03.2020 – 14.06.2020 / Oudbouw

In de 20-jarige kunstenaarspraktijk van Yael Davids (1968, Jeruzalem) staat het lichaam centraal. Het kan gebruikt worden als middel om de wereld te onderzoeken, maar ook als artistiek medium. Het speelt een belangrijke rol in de omgang met anderen en met de omgeving. In de afgelopen drie jaar, onderzocht Davids’ in het Van Abbemuseum de relatie tussen het lichaam, de museumcollectie en de Feldenkrais Methode (een bewegingsleer waarin Davids zich verdiept heeft). Vanuit Davids’ motto One is always a plural (iemand is altijd meervoud) geeft de tentoonstelling een nieuwe kijk op het idee ‘solotentoonstelling’. Een selectie uit Davids’ oeuvre wordt getoond in samenhang met werk van (vooral vrouwelijke) kunstenaars waarmee zij zich verwant voelt zoals Hilma af Klint, Lee Lozano en Adrian Piper. Daarnaast integreert ze op een bijzondere manier werken uit de collectie van het Van Abbemuseum. Ook zal de bezoeker actief kennis kunnen maken met de Feldenkrais Methode in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte. Mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds.
Victor Sonna. 1525 / 05.2020 – 05.2021 / Toren

In de toren van het museum wordt de installatie Woensel Supertoll! van Tijs Rooijakkers in mei 2020 vervangen door een grootschalig project van Victor Sonna. “Alles heeft twee kanten”, zegt deze in Kameroen opgegroeide en in Eindhoven wonende kunstenaar. Enkele jaren geleden kocht Sonna in New Orleans de ketenen van een tot slaaf gemaakte met daarop het nummer 152 gegraveerd. Het inspireerde hem tot het maken van 152 nieuwe werken die reflecteren op het slavernijverleden van Nederland, Afrika en Suriname. Elk werk is gebaseerd op een decoratief wandtapijt – gobelin – en is van twee kanten te bekijken. Sonna werkte de gobelins met lieflijke voorstellingen om tot drie series aangrijpende werken. Er wordt een spectaculair steigersysteem gebouwd tussen de verdiepingen om ze van dichtbij te kunnen bekijken. De tentoonstelling is onderdeel van een samenwerkingsverband in 2020 tussen verschillende Nederlandse kunstmusea, waaronder het Rijksmuseum in Amsterdam, rondom het slavernijverleden. Deze tentoonstelling wordt gecombineerd met een uitgebreid scholenprogramma en verdiepende activiteiten.
Positions #6 / 27.06.2020 – 20.09.2020 / Oudbouw

Bij deze zesde en laatste editie van de Positions tentoonstellingen is er gekozen voor een centraal thema: Het Technologische Lichaam. Hoe zal de mens zich fysiek ontwikkelen als de biotechnologie steeds meer mogelijk maakt? Wat voor gevolgen zal dit hebben voor ons gevoel van identiteit op basis van geslacht, ras of klasse? Gaan kunstmatige intelligentie en genetische manipulatie ons bedreigen of nieuwe kansen bieden? De kunstenaars Laure Prouvost, Tarek Atoui, Zach Blas, Navine Khan Dossos en Ajla R. Steinvag zullen elk op hun eigen manier onderzoek doen naar, of reageren op dit soort vraagstukken. Zoals bij de eerdere edities van Positions gaat het ook nu weer om solo-exposities van kunstenaars met heel divers werk, dat door de gezamenlijke presentatie in dialoog met elkaar staat. Mede mogelijk gemaakt door Stichting Ammodo en het Mondriaan Fonds.
Meer weten? Surf naar de website van het Van Abbemuseum.